Wednesday

KESIHATAN : PEMAKANAN

Kesihatan sangat penting dalam kehidupan seharian..Bila badan sihat, kita senang untuk melakukan sesuatu kerja terutamanya untuk beribadat kepada Allah.. Pemakanan adalah faktor utama untuk kita mempunyai badan yang sihat.. kita kena kawal pemakanan seharian kita bagi mengelakkan pelbagai penyakit yang menyerang manusia pasa masa sekarang ni.. 

Psssttttt........
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Kawan2 nak tips tak?
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Meh sini saya bagitahu apa yang kawan2 perlu tahu....

1. Glycogen adalah sejenis gula dalam badan dan bila ia terlalu banyak dalam badan kita, ia akan membuatkan kita gemuk.

2. Cara yang berkesan untuk menurunkan berat badan adalah mengambil kuantiti makanan yang sedikit sepanjang hari.

3. Jauhi makanan yang diproses seperti fish ball, mee kuning atau kek kerana ia mengandungi banyak bahan campuran dan kanji..

4. Faktor utama yang mempengaruhi pemakanan kita adalah 'mental'. Bila kita mental kita berfikir untuk mengamalkan diet yang seimbang dan memenuhi segala keinginan, insyaallah dalam masa 14 hari kita bole nampak perubahan yang besar.

5. Selain roti gandum sangat bagus diambil ketika sarapan, kita juga bole mengambil 2 biji telur dan sedikit olive oil bagi yang tak suka jogging di waktu pagi..

6. bagi yang tidak mahu bersenam, anda perlu mangambil makanan yang rendah karbohidrat seperti telu, keju rendah lemak, tuna dan sayur2an..

7. Bagi yang aktif bersenam, anda bolehlah mengambil bijirin sperti oat, roti gandum, buah2an, pasta, sayurandan makanan yang mengandungi protein untuk kekal cihat.. 

Amalkanlah cara pemakanan secara sederhana untuk kekal sihat.. Baca2 lah dan selamat berdiet...

sebelum mengamalkan cara pemakanan yang btol.. maksudnya apa yang ada depan mata kalo bole nak makan..


wahhh.. seronok bila makan hidangan ini

banyaknye makanan

ayam....

jadi seperti ini...
sangat tidak sesuai sebabbila berat badan bertambah, dan size badan pun bertambah, baju jadi ketat.. tak manis btol bila bakal mak mertua tengok...(perasaa btol). so, amalkanlah gaya pemakanan yang sederhana untuk mengelakkan memiliki peha yang besar seperti di atas..

 selepas mengamalkan cara pemakanan yang sedehana seperti dibawah...

mkn biskut jer....

minum air oren sahaja..tengah posing2 tetiba kakak yang tudung hijau tu nak amik gambar dengan saya sebab dier kata saya pakai tudung mcm Yuna..

bila mengamalkan diet yang seimbang.. badan dan peha tidak besar lg.. dan baju saya kembali longgar.... Alhamdulillah..yayang pun sayang... 

No comments:

Post a Comment